Kultahuippu
Redirection – kampanja, johon kenenkään ei toivottu törmäävän
Jokeri: Edistys

Suojellaan Lapsia ry halusi tavoittaa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä todistavan kuva- ja videomateriaalin (CSAM) käyttäjiä ja saada heidät vastaamaan aihetta koskevaan kyselyyn. Kampanja oli pakko viedä Internetin pimeälle puolelle, Dark Webiin. Dark Webissä on aivan omat hakukoneensa, joihin ei ole mahdollista ostaa mainontaa. Ongelma kierrettiin tekemällä yhteistyötä hakukoneiden kanssa. Kun käyttäjä yrittää etsiä sisältöä, hänet ohjataan hakutulosten sijaan sivulle, jossa kannustetaan osallistumaan kyselyihin. Hakukonetulosten manipulointi toimi tehokkaasti. Kyselyihin on vastannut jo yli 14 000 käyttäjää. Suojellaan Lapsia ry julkaisi kyselyiden tuloksista tutkimusraportin. Vaiettu aihe nousi hetkessä yhdeksi valtakunnan puhutuimmista uutisista, jonka näkemiseltä ei voinut välttyä.
Perustelut:
Kyseisessä työssä on oikeasti luotu jotain innovatiivista, jolla maailmasta tehdään parempi. Aihe on todella rankka ja sitä on lähestytty tavalla joka ei ole missään määrin perinteinen. Työ itsessään on aidosti pyrkinyt muokkaamaan tapaa kuinka lähestyä henkilöitä, jotka tarvitsevat apua ja uudelleenohjausta. Tämä työ on tehty aidosti auttamaan eikä vain markkinointitempauksena tai visuaalisuus edellä.