• Osallistu
  • Tavoitteet
  • Tuomaristo
  • Tulokset
  • Gaala
  • Näyttely
  • Festivaali
  • Arkisto
  • FI / EN
  • Kirjaudu
  • Ylituomarilta
  • Palkinnoittain
  • Valitse
    • Näytä kaikki
    • Grand Prix
    • Kultahuiput
    • Hopeahuiput
    • Erikoispalkinnot
    • Asiakashuippu
    • Platinahuippu
    • Vuoden Junior
    • Nousevat Huiput
  • Sarjoittain
  • Valitse
    • Identiteetti
    • Ilmoitukset
    • Jokeri: Avoimet ovet
    • Julkaisut
    • Kampanjat
    • Kokemuksellinen muotoilu
    • Kuva
    • Liikkuva kuva
    • Muotoilu
    • Nuoret Luovat
    • Pakkaukset
    • Palvelut
    • Teksti
    • Ulkomainonta
    • Ääni
  • Shortlista
  • Kaikki ilmoitetut työt

Kultahuippu

Kotimaista pakkausuudistus

Pakkaukset

Kotimaista pakkausuudistus

Kotimaista on löytänyt tiensä suomalaisten sydämiin tarjoamalla maukasta kotiruokaa edulliseen hintaan. Tämä tapahtui, kun pakkauskonsepti koki suuren muutoksen. Aiemmin Kotimaista oli saanut huonoja arvioita laadun ja herkullisuuden suhteen, sekä tuotteiden käyttöaste ja tietoisuus olivat huomattavasti alhaisemmat kuin kilpailijoiden. Ymmärsimme, että tehokkain tapa erottua kilpailijoista on erota pakkaussuunnittelussa. Uudistuksen jälkeen tehtyjen mittausten tulokset nousivat yli odotusten; 106. arvokkaimmasta brändistä vuonna 2019 sijalle 26 vuonna 2020. Bränditietoisuus kasvoi 69 prosentista 94 prosenttiin ja käyttöaste 54 prosentista 86 prosenttiin. Kotimaista sijoittui hintojen, tuotetietojen ja kotimaisuuden perusteella 1. sijalle sekä maun ja laadun perusteella 2. sijalle.

Tyylipuhdas kokonaisuus, hintapiste asemoitu hyvin, väritys toimii, erottuu ja kuvastaa suomalaisuutta. Tekee brändistä uudella tavalla relevantin. Pieniä kauneusvirheitä, pelistämisen ja viimeistelyn varaa olisi vielä, mutta kokonaisuutena hyvä. Joustavat ratkaisut, antaa vapautuneesti tilaa erilaisiin ratkaisuihin, ei ole puristettu mailaa. Toimii myymälässä ja ottaa ison roolin tilassa.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot

Suunnittelutoimisto / Design Agency
BOND
Asiakas / Client
S-Ryhmä
Lead Designer
Marko Salonen
Designer
Kevin Hytönen
Designer
Aatos Mononen
Designer
Tea Tavio (S-Ryhmä)
Strategiajohtaja / Strategy Manager
Lauri Toivonen (S-Ryhmä)
Mediatoimisto / Media Agency
Juha Halmesvaara (Carat Finland)
Tuottaja / Producer
Mirva Kaitila
Tuottaja / Producer
Tiina Enqvist (S-Ryhmä)
Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Ida Virkki, Tea Järvinen, Perttu Pöyhönen, Ilkka Alarotu, Antti Oksa, Katja Tapio, Krista Pihlhjerta, Janne Lehtinen (S-Ryhmä)
Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Joni Furstenborg, Martta Kallio, Sami Kelahaara, Hanna Karlsson, Nina Immonen, Taneli Mattelmäki (TBWA/Helsinki)
Twiittaa

Uudenmaankatu 11 B 9
00120 Helsinki

+358 (0) 9-601 942
grafia(at)grafia.fi

Tietosuojaseloste

Luova kumppani
Yhteistyökumppanit