Shortlista
Shortlistalla ovat kaikki palkitut ja vuosikirjaan valitut työt sarjoittain, satunnaisessa järjestyksessä. Työn nimen yhteydessä on mainittu suunnittelutoimisto ja asiakas. Katso kaikki kilpailuun ilmoitetut työt täältä.
Muotoilu
0700SGN - Välivesi
Alkon perimmäinen tehtävä on vähentää alkoholihaittoja Suomessa. Alkoholin vähittäismyyjän olisi kuitenkin tekopyhää sanoa, että juokaa suomalaiset vähemmän. Holhoamisen sijaan Alko päätti kannustaa juomaan enemmän – vain alkoholitonta juotavaa. Keväällä 2019 Alko lanseerasi oman vesibrändin, Välivesi. Välivettä myytiin yksinomaan Alkoissa ja tuotteet aseteltiin alkoholijuomien väliin. Identiteetti jalkautui pullojen, Alkon omien kanavien, printti- ja ulkomainonnan lisäksi myös tapahtumiin, joissa nautitaan alkoholia. Tyyliltään ajaton visuaalisuus on tarjonnut lukuisia mahdollisuuksia viestiä vastuullisesta alkoholin käytöstä ilman saarnaamista tai kaksinaismoralismia.