Shortlista
Shortlistalla ovat kaikki palkitut ja vuosikirjaan valitut työt sarjoittain, satunnaisessa järjestyksessä. Työn nimen yhteydessä on mainittu suunnittelutoimisto ja asiakas. Katso kaikki kilpailuun ilmoitetut työt täältä.
Jokeri: Vastuullisuusteot
0500RRL - Välivesi
Alkon perimmäinen tehtävä on vähentää alkoholihaittoja Suomessa. Alkoholin vähittäismyyjän olisi kuitenkin tekopyhää sanoa, että juokaa suomalaiset vähemmän. Holhoamisen sijaan Alko päätti kannustaa juomaan enemmän – vain alkoholitonta juotavaa. Pieni piiri suomalaisia käyttää hauskaa sanaa “välivesi”. Kerta tämä ainutlaatuinen sanapari ihan jo sellaisenaan kannustaa kohtuulliseen juomiseen, Alko otti siitä täyden hyödyn irti. Keväällä 2019 Alko lanseerasi oman vesibrändin, Välivesi. Välivettä myytiin yksinomaan Alkoissa ja tuotteet aseteltiin alkoholijuomien väliin. Välivedestä tuli hetkessä someilmiö ja vuoden puhutuimpia tuotteita. Pelkästään ansaitulla medialla kampanja tavoitti 29 395 076 ihmistä. Lanseerauksen aikaan (Q2) alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi Alkoissa +587 %.