Vuoden Huiput 2018 -kilpailusivusto julkaistaan joulukuussa 2018, ja kilpailuaika käynnistyy tammikuussa 2019.
Näin ilmoitat työn kilpailuun:
- Valitse sopiva sarja
Saman työn voi halutessaan ilmoittaa useampaan sarjaan. - Kirjaudu sisään www.vuodenhuiput.fi-sivustolle Grafia-tunnuksilla 2.1.2018 alkaen
Suosittelemme Chrome-selaimen käyttöä.
Uuden salasanan voit tilata Kirjaudu-kohdasta sivuston oikeasta yläkulmasta.
Kirjauduttuasi sisään voit muodostaa toimiston muiden osallistujien kanssa ryhmän, jonka kesken näette ilmoittamanne työt ja voitte keskittää maksun. - Ilmoita uusi työ
Täydennä kaikki kentät. Muista täyttää Työn osat -kenttään selkeästi, mitä osia työhön kuuluu. Työn kuvaus -kenttä tulee täyttää sekä suomeksi että englanniksi. Muut kentät voit täyttää joko suomeksi tai englanniksi. Tarkat tekijätiedot pyydetään shortlistatuilta myöhemmin, säilytä siis tunnuksesi ja salasanasi.
Jos työhön kuuluu tiedostoja, jotka ovat yhteensä yli 30 MB, lisää lomakkeeseen latauslinkki: älä lataa tiedostoa suoraan lomakkeeseen.
Lähetä lisäksi työstä 2–3 kuvaa sekä hi-res-kokoisena että nettikäyttöön sopivana. Työn pärjätessä näitä kuvia tullaan käyttämään Vuoden Huiput -nettisivuilla sekä vuosikirjassa.
Huomioithan, että anonymiteetin säilyttämiseksi kilpailutöissä ei saa näkyä tekijän nimeä. - Maksa työ 26.1.18 klo 17:00 mennessä
Voit maksaa verkkopankkitunnuksilla tai luottokortilla. - Toimita fyysinen kilpailutyö
Teippaa tulostettu ilmoittautumislappu kirjekuoressa työn taakse (yksi lappu / työ). Numeroi työn osat (esim. 1/3, 2/3, 3/3) ja merkitse osien taakse ilmoittautumisessa muodostunut rekisteröintinumero (esim. 0000ABC). Kirjoita pakkauksen päälle sarjan nimi ja "Vuoden Huiput". Toimita alla olevaan osoitteeseen.
Huom! Jos työ on täysin sähköinen, ei tulostettua ilmoittautumislappua tai muuta materiaalia tarvitse lähettää: työ on mukana kilpailussa, kun se on maksettu. Katso tarkemmat ohjeet Sarjakohtaiset ohjeet -kohdasta.
Töiden ilmoittamisen ja fyysisen materiaalin postittamisen tai toimittamisen deadline on perjantaina 26.1.2018 klo 17.
Matti Myöhäisille on vielä mahdollisuus ilmoittaa töitä ja toimittaa / postittaa fyysinen materiaali +50% osallistumismaksun hinnalla 27.-30.1.18 klo 17 asti.
Toimitus:
Metropolia Arabian toimipiste / Vuoden Huiput
Hämeentie 161
00560 Helsinki
Postitus:
Metropolia Arabian toimipiste / Vuoden Huiput
PL 4040
00079 Metropolia
Kaikki kilpailuun ilmoitetut työt julkistetaan shortlistan julkaisun yhteydessä Vuoden Huiput -festivaalilla 1.3.2018.
Säännöt
1. Vuoden Huiput -kilpailussa on yhteensä 15 sarjaa. Sarjoihin voi lähettää töitä luovan suunnittelun eri alueilta. Lisäksi kilpailussa arvioidaan töitä Nuoret luovat -sarjassa, johon voivat osallistua alle 29-vuotiaat.
- Liikkuva kuva
- Kuva
- Ääni
- Identiteetti
- Muotoilu
- Kampanjat
- Tuotteet
- Palvelut
- Ulkomainonta
- Ilmoitukset
- Julkaisut
- Innovatiivisuus
- Teksti
- Nuoret luovat
- Jokeri: Brändi sosiaalisessa mediassa
2. Kullakin sarjalla on erilliset osallistumisohjeet.
3. Jokaisen kilpailusarjan tuomariston työskentelyä voivat seurata alan järjestöjen ja median edustajat.
4. Kilpailussa palkitut työt esitellään Vuoden Huiput -vuosinäyttelyssä.
5. Kilpailussa menestyneet työt ja niiden tekijät julkaistaan Vuoden Huiput -vuosikirjassa sekä vuodenhuiput.fi-sivustolla.
6. Kilpailussa jaetaan tuomariston harkinnan mukaan Kultahuippuja ja Hopeahuippuja. Vuosikirjassa julkaistaan palkittujen lisäksi tuomariston valitsemia vuosikirjatöitä. Tuomaristo valitsee kussakin sarjassa kolme–neljä (3–4) Hopeahuippua, joiden joukosta yksi nostetaan Kultahuipuksi.
7. Ylituomari valitsee Kultahuippujen joukosta kilpailun parhaan työn, joka saa Vuoden Huiput Grand Prix -palkinnon.
8. Jos joku suunnittelija on usean vuoden ajan vaikuttanut työllään alan kehittämiseen esimerkillisen luovalla panoksella, voidaan hänelle antaa tunnustuksena Platinahuippu. Kilpailun ylituomari, yhdessä kaikkien tuomaristojen puheenjohtajien kanssa, valitsee ja arvioi ehdokkaat, tekee valinnan ja jakaa vuosittain enintään yhden Platinahuipun.
9. Asiakashuippu annetaan asiakkaalle, joka tuomariston mielestä on osoittanut erityistä taitoa markkinointiviestinnän tai muotoilun ostajana ja yhteistyökumppanina. Tuomaristot tekevät ehdotuksensa palkinnonsaajasta ylituomarille, joka päättää palkinnonsaajan.
10. Kilpailussa jaetaan lisäksi eri sarjoissa erikoispalkintoja, joiden sponsoreina voivat olla alan järjestöt tai yritykset.
11. Kilpailulle valitaan joka vuosi ylituomari, joka valvoo kaikkien tuomaristojen työskentelyä. Ylituomari antaa arvionsa koko kilpailusta palkintoja jaettaessa, näyttelyn avajaisissa ja vuosikirjassa. Ylituomari voi tuomariston kutsusta osallistua päätöksentekoon esimerkiksi silloin kun tuomaristoon jää vain kaksi jäsentä jääviyden vuoksi.
12. Jokaisen varsinaisen kilpailusarjan tuomaristossa on sarjan laajuudesta riippuen neljä–viisi (4–5) jäsentä, joista yksi on puheenjohtaja. Puheenjohtajan ääni ratkaisee silloin kun äänet menevät tasan. Jokaisen kilpailusarjan puheenjohtaja vastaa omassa sarjassaan Vuoden Huiput -tapahtuman tavoitteiden, periaatteiden ja eettisten normien noudattamisesta. Tuomaristojen puheenjohtajat esittävät oman arvionsa kilpailutöistä vuosikirjassa ja palkintogaalassa.
13. Osallistujien tulee itse, niin halutessaan, vakuuttaa kilpailutyönsä.
14. Kilpailussa palkitaan suomalaista suunnittelua. Siksi kilpailuun osallistuvien töiden on oltava keskeisiltä osiltaan Suomessa suunniteltuja. Kilpailuun hyväksytään myös suomalaissuunnittelijoiden ulkomailla tekemät työt.
15. Kilpailuun voivat osallistua kaikki edellisen Vuoden Huiput -kilpailun sisäänjättöajan (31.1.2017) jälkeen suunnitellut, valmistuneet ja julkistetut työt.
16. Kilpailutöitä ei palauteta.
17. Kilpailun järjestäjällä on oikeus järjestää kilpailuun osallistuneista töistä näyttelyjä. Kun kilpailutyö menestyy ja se valitaan vuosinäyttelyyn, voi työ vaatia uudelleenpohjustusta. Lähettäjä pohjustaa työn omalla kustannuksellaan. Samoin järjestäjällä on oikeus toisintaa kilpailutöitä tapahtuman tiedotus-, opetus- ja julkaisutoimintaa sekä markkinointia varten ja käyttää niitä kaikissa medioissa korvauksetta. Järjestäjällä on oikeus tässä tarkoituksessa myös tallentaa kilpailutöitä kolmansien (olivat ne sitten koti- tai ulkomaisia toimijoita) ylläpitämiin palveluihin noudattaen kyseisen palveluntarjoajan käyttöehtoja, ja saattaa kilpailutöitä tätä kautta yleisön saataviin.
18. Kilpailun osallistuja vastaa kaikkien kilpailuun ilmoittamiensa töiden tekijänoikeuksien noudattamisesta.
19. Tuomariston tekemät päätökset ovat lopullisia, eikä niihin voi hakea muutosta.
Sarjakohtaiset ohjeet
- Liikkuva kuva
- Kuva
- Ääni
- Identiteetti
- Muotoilu
- Kampanjat
- Tuotteet
- Palvelut
- Ulkomainonta
- Ilmoitukset
- Julkaisut
- Innovatiivisuus
- Teksti
- Nuoret luovat
- Jokeri: Brändi sosiaalisessa mediassa
Lähetä jokaisesta työstä 2–3 kuvaa sekä hi-res-kokoisena että nettikäyttöön sopivana. Työn pärjätessä kilpailussa näitä kuvia tullaan käyttämään Vuoden Huiput -nettisivuilla sekä vuosikirjassa.
Töiden pohjustaminen kapalevylle ei ole pakollista, mutta kapat helpottavat tuomariston työskentelyä ja töiden keskinäistä vertailua.
1. Liikkuva kuva
Sarjaan voi lähettää liikkuvaa kuvaa televisio- ja elokuvamainonnasta trailereihin ja verkossa näytettyihin videoihin.
Lähetä työsi linkkinä YouTube- tai Vimeo-videoon.
2. Kuva
Sarjaan voi lähettää kuvituskuvaa tai valokuvaa: esimerkiksi kirjan kuvitusta, mainoskuvaa, sarjakuvaa ja verkkokuvitusta. Kuva voi olla myös animoitua.
Lähetä työt julkaisuyhteydessään joko sähköisesti tai fyysisenä tuotteena ja merkitse tarvittaessa osallistuvat sivut. Pohjusta irralliset kuvat kapalevylle (max 70x100cm), sähköiset kuvat linkkinä tai tiedostona osallistumislomakkeeseen. Fyysiset työt voi lähettää sellaisenaan. Videoista lähetä linkki YouTube- tai Vimeo-videoon.
3. Ääni
Sarjaan voi lähettää kaikenlaista luovaa äänisuunnittelua, esim. radiomainoksia (sarja max. 10 osaa), jinglejä, äänilogoja ja muuta markkinointiviestintään tai muotoiluun liittyvää äänisuunnittelua.
Lataa Mp3-tiedosto tai liitä latauslinkki ilmoittautumislomakkeeseen.
4. Identiteetti
Sarjaan voi lähettää erilaisia visuaalisia identiteettejä.
Pohjusta työt kapalevylle (max 70x100cm) ja/tai liitä linkki tai tiedosto osallistumislomakkeeseen. Voit myös lähettää esittelysivun linkin. Töiden pohjustaminen kapalevylle ei ole pakollista, mutta kapat helpottavat tuomariston työskentelyä ja töiden keskinäistä vertailua.
5. Muotoilu
Sarjaan voi lähettää yksittäisiä graafisen muotoilun töitä kuten logoja, julisteita, kirjaintyyppejä, levynkansia, pelejä tai peligrafiikoita, postimerkkejä, informaatiografiikkaa, mobiilisovelluksia, digitaalisia julkaisuja sekä muita visuaalisen viestinnän muotoilun tuotteita.
Työn voi lähettää kilpailuun sen luonteen mukaan joko kapalevyllä (max 70x100cm), esittelysivulla ja/tai videolla (YouTube- tai Vimeo-linkki) esiteltynä. Digitaalisiin sovelluksiin on hyvä sisällyttää mukaan joko kattava esittelyvideo tai toimivat testitunnukset.
6. Kampanjat
Sarjaan voi lähettää kampanjakokonaisuuksia. Kampanjat voi olla toteutettu yhtä tai useampaa mediaa käyttäen ja ne voivat olla ns. brändättyjä sisältöjä.
Voit esitellä työn videolla (YouTube- tai Vimeo-linkki), esittelysivulla ja/tai kapalevyllä (max 70x100cm).
7. Tuotteet
Sarjaan voi lähettää erilaisia fyysisiä tai digitaalisia tuotteita (esim. pakkauksia, pelejä, mobiilisovelluksia, käyttötavaroita jne.) sekä palveluiden yksittäisiä kosketuspisteitä kuten esimerkiksi mobiilisovelluksia tai tilasuunnitelmia.
Työn voi lähettää kilpailuun sen luonteen mukaan joko kapalevyllä (max 70x100cm), esittelysivulla ja/tai videolla (YouTube- tai Vimeo-linkki) esiteltynä. Digitaalisiin sovelluksiin on hyvä sisällyttää mukaan joko kattava esittelyvideo tai toimivat testitunnukset. Voit myös lähettää kilpailuun itse työn, jos se on fyysinen.
8. Palvelut
Sarjaan voi lähettää palvelukokonaisuuksia tai siihen liittyviä yksittäisiä kosketuspisteitä. Kokonaisuus voi olla uusi palvelu tai olemassa olevaan palveluun tehty parannus.
Voit esitellä työn videolla (YouTube- tai Vimeo-linkki), esittelysivulla ja/tai kapalevyllä (max 70x100cm). Digitaalisiin sovelluksiin on hyvä sisällyttää mukaan joko kattava esittelyvideo tai toimivat testitunnukset.
9. Ulkomainonta
Sarjaan voi lähettää ulkomainosmedioihin suunniteltua viestintää, esimerkiksi julisteita, digitaalisiin näyttöihin suunniteltuja sisältöjä, tapahtumia jne.
Lähetä mainos julkaisuyhteydessään kapalevylle (max 70x100cm) pohjustettuna, esittelysivulla, tiedostona ja/tai videona (YouTube- tai Vimeo-linkki).
10. Ilmoitukset
Sarjaan voi lähettää eri medioihin suunniteltuja ilmoituksia, kuten printtimainontaa ja digitaalisia ilmoituksia (erilaisia bannereita, interstitiaaleja, jne.)
Lähetä ilmoitus julkaisuyhteydessään kapalevylle (max 70x100cm) pohjustettuna, esittelysivulla, tiedostona ja/tai videona (YouTube- tai Vimeo-linkki).
11. Julkaisut
Sarjaan voi lähettää julkaisuja, kuten kirjoja, lehtiä ja vuosikertomuksia. Julkaisu voi olla myös sähköisessä muodossa.
Lähetä koko julkaisu. Jos kilpailuun osallistutaan vain osalla julkaisua (esim. artikkeli tai kansi), merkitse tällöin työhön ja ilmoittautumislomakkeeseen asiasta.
12. Innovatiivisuus
Sarjaan voi lähettää töitä, joissa on käytetty joko ympäristöä, mediaa, itse tuotetta tai teknologiaa poikkeuksellisella, uudella ja innovatiivisella tavalla. Työt voivat olla yksittäisiä tai laajempia kokonaisuuksia.
Työn voi lähettää kilpailuun sen luonteen mukaan joko kapalevyllä (max 70x100cm), esittelysivulla ja/tai videolla (YouTube- tai Vimeo-linkki) esiteltynä. Digitaalisiin sovelluksiin on hyvä sisällyttää mukaan joko kattava esittelyvideo tai toimivat testitunnukset.
13. Teksti
Sarjaan voi lähettää luovan suunnittelun tekstejä: sloganeita, otsikoita, pidempiä tekstikokonaisuuksia jne.
Lähetä teksti julkaisuyhteydessään kapalevylle (max 70x100cm) pohjustettuna, esittely-sivulla, tiedostona ja/tai videona (YouTube- tai Vimeo-linkki).
14. Nuoret luovat
Sarjaan voivat osallistua alle 29-vuotiaat (työn tekohetkellä 28-vuotias tai nuorempi). Jos tekijä on tiimi, päätekijän tulee täyttää ikävaatimus. Työt voivat olla miltä vain markkinointiviestinnän ja muotoilun alueelta (ks. muut sarjat). Työt voivat olla myös julkaisemattomia oppilas- tai opinnäytetöitä. Sarja on maksuton. Katso ohjeet parhaiten työtäsi vastaavasta sarjasta.
Vuonna 2018 Jokeri-sarjan teemana on brändi sosiaalisessa mediassa. Kategoriaan osallistutaan lähettämällä linkkejä brändin valittuihin sosiaalisen median tileihin tai yksittäisiin sisältöihin/julkaisuihin. Brändi voi olla niin tuote, yritys kuin palvelukin. Sarjaan osallistuvia töitä arvioidaan seuraavien kriteereiden osalta:
- Tavoittavuus, osallistavuus ja jaettavuus: kuinka laajasti brändi tavoittaa kohderyhmäänsä jatkuvasti, kuinka aktiivisesti ihmiset osallistuvat?
- Sisältöjen tyyli: onko brändi löytänyt oman autenttisen äänensä, tyylinsä ja visuaalisen linjansa, onko sisältö innovatiivista ja somekanaviin sopivaa ja niitä varten suunniteltua?
- Teot: näkyykö sisältöjen taustalla oikeita tekoja; asiakkaiden, oman henkilöstön tai muiden sidosryhmien aitoja tekoja, jotka toimivat polttoaineena somesisällöille?
- Arvot ja olemassaolon oikeutus: näkyykö brändin sometekemisessä isompaa tarkoitusta tai olemassaolon oikeutusta, näkyykö, mikä paikka brändillä on maailmassa?
Osallistumismaksut
Normaalihinta 190 euroa / työ.
Freelancer-hinta Grafian jäsenille 90 euroa / työ.
Matti Myöhäisille ilmoittautumismahdollisuus vielä 27.–30.1. klo 17 asti +50% hintaan (normaalihinta 285 euroa / freelancer-hinta Grafian jäsenille 135 euroa).
Kirjauduttuasi sisään voit muodostaa toimiston muiden osallistujien kanssa ryhmän, jonka kesken voitte keskittää maksut.
Nuoret luovat -sarjaan osallistuminen maksutonta. Osallistujan on oltava alle 29-vuotias (työn tekohetkellä 28-vuotias tai nuorempi).
Eettiset ohjeet
Tutustu Vuoden Huiput -tuomariston eettisiin ohjeisiin.