Ylituomarilta

Ei mainoksia, kiitos.

Ihmiset eivät välitä mainonnasta.  Kukaan ei huomaisi jos 93% yrityksistä katoaisi huomenna. (Havas Media: Meaningful Brands, 2013). Maailman klikatuin mainos on “Skip Ad”.  

Vuonna 2015 yritysten piti ansaita se tila ja aika, jonka he meiltä pyysivät. Kautta linjan, tämän vuoden töissä nousevat esiin markkinointiteot, jotka sekä ansaitsevat aikamme että tuovat lisäarvoa ja luovat merkitystä ihmisten elämään. Ne päästivät stadilaiset sahaamaan Olympiastadionin penkkejä, ohjasivat pakolaiskeskusten lahjoitustulvaa hääpalvelulogiikan avulla ja toivat maailman jokaiseen tekstarikeskusteluun uusia, suomalaisia tunteita. 

Kun yhä useammat markkinointiviestit katoavat mielen roskapostiin, paras mainonta ei voi tuntua mainonnalta. Se tuntui oikealta. Useat palkituista töistä vastaavat raikuvasti kysymykseen mikä tässä ajassa on rohkeaa ja vaikuttavaa viestintää: sellainen, jossa yritys kyseenalaistaa markkinoinnin rajat ja roolin toimimalla asioiden puolesta joihin uskoo—taiteen tärkeydestä joulurauhaan. Sellainen, joka vetää meidät mukaan—tekstaamisesta takkilahjoituksiin ja 3D-mallinnukseen. 

Kun tästä voimautuneena yhä useammat yritykset lähtevät yhdistämään merkityksellisyyden rakentamista ja yhteiskunnallista vaikuttamista ydinbisnekseensä, mitä Vuoden Huipuissa tulevina vuosina arvioidaan? Markkinointituotoksia vai sitä, mitä arvoa uudet uljaat tuotokset tuovat ihmisten elämään ja maailmaan?

Niklas Lilja
Innovaatiojohtaja
Enso