Vuoden Huiput 2015 -tuomaristo
Ylituomari
“Odotan uteliaana viime vuoden merkityksellisimpiä luovia tekoja – niitä, jotka rikastuttavat arkea venymällä kauas odotetun tuolle puolen. Toivon myös, että löydämme luovaa ajattelua, joka ei nouse vain Suomen hienoimmaksi, vaan saa päät kääntymään myös kansainvälisesti.” – Niklas Lilja
Niklas Lilja
Innovaatiojohtaja
Enso
Kokonaisuudet
Integroitu markkinointiviestintä
“Hyvä idea antaa brändille sielun missä tahansa kanavassa tai toteutuksessa. Iso idea taas hyödyntää kulttuuria, ajankuvaa ja ihmisyyttä niin, että se kasvattaa niin brändin henkistä kuin taloudellistakin kanttia. Voittava idea on tänä vuonna se, joka onnistuu merkitsemään jotain suomalaisille ajassa, jolloin brändit ja mainonta kiinnostavat yhtä paljon kuin parittelu pandaa.” – Liisa Paasio
Pj. Liisa Paasio |
Tobias Wacker |
Tuomas Hautala |
Sampo Axelsson |
Tuotemuotoilu ja sen markkinointi
“Suomessa on paljon loistavaa muotoilua, jonka markkinoille saattamiseksi tarvitaan yhtä loistavaa tuotteistamista ja kaupallistamista. Mielestäni muotoilun tuotteistamiseen ei riitä pelkkä kaunis pinta, vaan merkityksellisyys pohjautuu aina sisältöön ja tarkoitukseen. Parhaimmillaan nämä kaksi yhdistyvät, ja tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan.” – Joanna Laajisto
Pj. Joanna Laajisto |
Noora Niinikoski |
Tuukka Koivisto |
Jukka Koops |
Palvelumuotoilu
“Palvelumuotoilun projektit ovat muuttuneet jatkuvasti monimuotoisemmiksi ja vaikuttavammiksi. Odotankin näkeväni sekä palveluita kokonaisvaltaisesti lähestyviä kilpailutöitä että palvelumuotoilua uudella lailla hyödyntäviä esimerkkejä.” – Kirsikka Vaajakallio
Pj. Kirsikka Vaajakallio |
Pekka Toivanen |
Pablo Riquelme |
Joakim Karske |
Brändäys ja visuaalinen identiteetti
“Toivon, että visuaalinen identiteetti nähdään laajasti, ei vain pintana. Se voi olla runsas tai yksinkertainen. Identiteetin täytyy löytää brändin ydin ja olla sille todellinen. Kannustan uskomaan omaan työhön ja visioon, en vertailuun tai trendeihin. Identiteetti syntyy ensisijaisesti siitä, mille se tehdään, ei ajasta, jossa se tehdään.” – Päivi Häikiö
Pj. Päivi Häikiö |
Antti Grundstén |
Jeremiah Tesolin |
Aya Iwaya |
Yksittäiset työt
Digitaalinen muotoilu
"Odotan töiltä seuraavaa: terävyyttä, kirkkautta, nopeutta, dynamiikkaa, yksinkertaisuutta, eleganssia, tunnetta ja älyä." – Jesper Vuori
Pj. Jesper Vuori |
Tommy Incrosnatu |
Graziano Monteleone |
Petri Pennanen |
Graafinen muotoilu / Pakkausmuotoilu
“Odotan sarjoihin tulevilta töiltä kansainvälistä tasoa höystettynä paikallisilla erikoisuuksilla.” – Mikael Kivelä
Pj. Mikael Kivelä |
Timo Berry |
Sauli Suomela |
Saara Järvinen |
Julistesuunnittelu
“Ensimmäiseksi toivon, että työt pääsevät yllättämään. Toiseksi, että ne rikkovat julistesuunnittelun kultaisia sääntöjä. Kolmanneksi, että ne eivät aliarvioi katsojaa. Neljänneksi toivon, että julisteet ovat relevantteja mainostettaville tuotteille ja palveluille. Ja viidenneksi, että töissä ei ole käytetty kirkuvanvärisiä tarjousräiskäleitä.” – Ilkka Kärkkäinen
Pj. Ilkka Kärkkäinen |
Hermanni Kanerva |
Kiia Beilinson |
Antti Uotila |
Julkaisugrafiikka
“Korkeatasoinen julkaisugrafiikka perustelee, miksi painetulla julkaisulla on paikkansa digitaalisen viestinnän aikakaudellakin. Toivon erityisesti näkeväni töitä, joissa design on erottamaton osa sisältöä eikä vain kaunis kääre tekstille ja valokuville.” – Juuso Koponen
Pj. Juuso Koponen |
Anna Lehtonen |
Teemu Pokela |
Marika Maijala |
Kuva ja kuvitus
"Odotan kuvia, jotka muistan vielä kymmenien vuosien päästä. Haluan palkita sielukkuutta ja tunnetta, ja olla palkitsematta keinotekoisuutta ja kovuutta." – Matti Pikkujämsä
Pj. Matti Pikkujämsä |
Hanna Konola |
Staffan Sundström |
Robin Ellis |
Digitaalinen markkinointiviestintä
“Tänä päivänä kaikilla markkinointiviestinnän toimenpiteillä on digitaalinen vaikutus – halusimmepa sitä tai emme. Tämän vaikutuksen laatu ja koko ei ole sidoksissa teknologiaan vaan ideaan toimenpiteiden taustalla. Teknologiahärvellyksen sijaan toivonkin näkeväni kirkkaita ideoita.” – Toni Tiusanen
Pj. Toni Tiusanen |
Ville Kaisla |
Joni Furstenborg |
Essi Raunamaa |
Liikkuva kuva
“I hope to see something where the sound, motion, and visual design fully delivers the message/story to the viewer in a way that effects the senses and leaves you with a lasting impression. Showing knowledge of the contemporary currents in our visual culture is of big value as well.” – Eliza Jäppinen
Pj. Eliza Jäppinen |
Anssi Määttä |
Pasi Lindqvist |
Liisa Vilkkumaa |
Tekstit
“Odotan sarjan teksteiltä iloista kilvoittelua toistensa paremmuudesta. Kenties uusia sanoja? Mutta ainakin virkeää ajattelua. Suomessa on niin paljon lahjakkaita tekijöitä, että tulee varmasti vaikea tehtävä.” – Laura Pennanen
Pj. Laura Pennanen |
Juuso Kalliala |
Maria Kuorikoski |
Tiina Kaakkunen |
Printtimainonta / Ulkomainonta
“Odotan näkeväni innovatiivisia suorituksia ja uusia tuulia varsinkin ulkomainonnan saralta. Nyt jos koskaan ovat hyvät ideat kullan arvoisia ja mainostajilla elämänsä irtiottomahdollisuus kilpailijoihin nähden.” – Kimmo Kivilahti
Pj. Kimmo Kivilahti |
Jenni Kanerva |
Jaakko Veijola |
Heidi Taina
|
Äänimainonta
“Nimimerkki Epätietoinen uteli, kannattaako kisaan lähettää huonoja mainoksia. Hyvä Epätietoinen, ei kannata. Vuoden Huipuissa palkitaan vain hyviä mainoksia.” – Pera Pirkola
Pj. Pera Pirkola |
Anu Niemonen |
Heikki Forsström |
Jon Granström |
Innovatiivisuus ja teknologia
“Odotan sarjaan tulevilta töiltä uudenlaisen tekemisen uskallusta ja kokeilevaa otetta, joka on tarkkaan mietitty kohtaamaan kohderyhmänsä. Näkemystä, joka ei pyri muotoilemaan tuotteita, vaan niiden käyttäjiä ja kokemuksia, yhdessä näiden kanssa.” – Liisa Karttunen
Pj. Liisa Karttunen |
Ida Hakola |
Janne Pulkkinen |
Esa Hallanoro |
Nuoret luovat
“Sarjassa ei ole alaikärajaa! Odotan näkeväni henkilökohtaisia projekteja, erilaisten ryhmittymien ideoita ja tuotoksia, intohimosta otettuja henkilökohtaisia extra mileja, tarinankerrontaa, konsepteja, oppilastöitä, julkaisemattomia pöytälaatikkoideoita ja kaikenlaisia tyylejä ja toteutuksia. Vielä ei tarvitse olla täydellisesti paketoituja kokonaisuuksia ja tyypillisiä kisaentryjä. Give us something new!” – Tiina Latva
Pj. Tiina Latva |
Toni Halonen |
Antti Tuominen |
Juha Murremäki |