Hopeahuippu

Oma SOL Finnair

Palvelumuotoilu

Oma SOL Finnair

Suomalainen palvelualan perheyritys SOL on jo vuosien ajan vastannut lentokoneiden siivouksesta Helsinki-Vantaan lentokentällä. Talvella 2013 Finnair ilmoitti SOLille, että vappuun 2014 mennessä siivousoperaation pitäisi harpata nykyaikaan ja käytössä olla reaaliaikainen toiminnanohjausjärjestelmä. Mitä tehokkaammin siivous sujuu, sitä pienempi riski siivouspalvelun tuottajalla on joutua sakotetuksi lennon myöhästymisestä.

Työ osoittaa, että hyvällä palvelumuotoilulla voi saavuttaa kilpailuetua myös b2b-maailmassa. Työssä korostuu käyttäjälähtöisyys ja siinä on ymmärretty hyvin monimutkaista toimintaympäristöä. Tuloksena on parantunut työntekijäkokemus ja tehostunut toiminta koko arvoketjussa.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot

Suunnittelutoimisto / Design Agency
Idean Enterprises Oy
Asiakas / Client
SOL Palvelut Oy
Designer
Elisa Pyrhönen
Web Designer
Sami Laakkonen
Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Riitta Sirviö, Kari Haahtela, Harri Emaus, Sanna Berghem
Projektijohtaja / Project Manager
Minna Karvonen
Jälkituotanto / Post Production
Offbeat Solutions Oy / Jouni Heikniemi, Sami Poimala, Lauri Kotilainen