Hae arkistosta

Valitse
Valitse
Valitse

Käyttöoikeus kuviin on Grafia ry:llä. Tiedustelut grafia@grafia.fi.

Välivesi

2019 - Kultahuippu
Kampanjat

Alkon perimmäinen tehtävä on vähentää alkoholihaittoja Suomessa. Alkoholin vähittäismyyjän olisi kuitenkin tekopyhää sanoa, että juokaa suomalaiset vähemmän. Holhoamisen sijaan Alko päätti kannustaa juomaan enemmän – vain alkoholitonta juotavaa. Pieni piiri suomalaisia käyttää hauskaa sanaa “välivesi”. Kerta tämä ainutlaatuinen sanapari ihan jo sellaisenaan kannustaa kohtuulliseen juomiseen, Alko otti siitä täyden hyödyn irti. Keväällä 2019 Alko lanseerasi oman vesibrändin, Välivesi. Välivettä myytiin yksinomaan Alkoissa ja tuotteet aseteltiin alkoholijuomien väliin. Välivedestä tuli hetkessä someilmiö ja vuoden puhutuimpia tuotteita. Pelkästään ansaitulla medialla kampanja tavoitti 29 395 076 ihmistä. Lanseerauksen aikaan (Q2) alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi Alkoissa +587 %.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot

Tilaaja
Alko

Mainostoimisto
TBWA\Helsinki

Executive Creative Director
Jyrki Poutanen

Creative Director
Ville Ohtonen

Copywriter
Otto Kilpiö, Lasse Perälampi, Sini Teppola

Senior Creative
Lasse Kangasmaa

Designer
Atso Wilén, Anna Lahikainen, Suvi Höytö, Lara Ala-Olla

Art Director
Carl-Erik Mosander

Sisältösuunnittelija / Content Strategist
Pauliina Perkiö

Account Director
Ella Komulainen, Juha-Matti Raunio

Projektijohtaja / Project Manager
Rosa Kojonkoski

Ohjaaja / Director
Iiro Hokkanen (TBWA\Screen)

Tuottaja / Producer
Tuukka Tikkanen (TBWA\Screen)

Leikkaaja / Editor
Mikko Kuoppasalmi, Lisa Myllymäki, Anton Raappana (TBWA\Screen)

Valokuvat / Photographs
Fanny Haga (TBWA\Screen)

Projektijohtaja / Project Manager
Laura Karppanen (TBWA\Screen)

Planner
Eemeli Tani, Nelli Pätäri

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Marja Aho, Maritta Iso-Aho, Sari Karjalainen, Iiris Mikkonen, Päivi Sippo, Kasper Kukkonen, Virpi Valtonen, Saara Kaihlanen, Jenni Törmä, Minna Alitalo, Annakaisa Koskinen (Alko Oy)

Tuotantoyhtiö / Production House
Mikko Vormala, Henri Tani, Jani Toikka, Sakari Hakkarainen, Veikka Somerma, Harri Hännikäinen (Piñata)

Tuotantoyhtiö / Production House
Tuomas Seppänen (Humina)

Mediatoimisto / Media Agency
Ina Viljanen, Elina Fronzek, Hanna-Stiina Lindström, Ulla-Maija Mäkinen (Dagmar)

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Timo Silvennoinen