Search archive

Choose
Choose
Valitse

Media rights reside with Grafia ry. Inquiries grafia@grafia.fi.

Hän - suomen kielen kaunein sana?

2019 - Kultahuippu, Grand Prix
Teksti

Käyttämämme sanat rakentavat kokemustamme maailmasta. Suomessa on kielen syntyvaiheista lähtien (ensimmäinen kirjattu merkintä vuodelta 1543) ollut kaikille sukupuolille yksi yhteinen persoonapronomini, hän. Hän ei erottele kohteensa sukupuolta, sosioekonomista asemaa tai arvoa. Pronomini tarjoaa kaikille yhtäläiset lähtökohdat osallisuuteen, ja siksi rakensimme hänistä symbolin koko yhdenvertaisen Suomen tarinalle. Kampanjassa Suomi kiitti maailman muita kieliä niiltä saamistaan sanoista - 80 prosenttia suomen sanoista on lainattu muualta - ja antoi vastalahjasi yhden, yhdenvertaisen hänin. Onko hän suomen kielen kaunein sana?

Contributors

Client
Finland Promotion Board

Agency
Miltton

Asiakkaan vastuuhenkilö / Client’s Representative
Laura Kamras, Meira Pappi, Maarit Klein

Projektijohtaja / Project Manager
Ulla Helander, Anni Hurme, Satu Valtere

Strategi / Strategist
Panu Mäenpää, Ville Blåfield

Creative Director
Mikko Hakkarainen

Copywriter
Mikko Hakkarainen, Maria Kuorikoski, Ville Blåfield, Anna Hiltunen, Gino de la Paz, Dan Rider

Art Director
Elina Niemistö, Ellaveera Björk

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer
Anni Sirkka, Hanna Virkki, Ville Kauko

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö / The design was also influenced by
Jarkko Konttinen

Valokuvat / Photographs
Sofia Okkonen (Duotone)

Tuottaja / Producer
Veera Almila (Duotone)

Digitaalinen toteutus / Digital Production
Alina Saari (Aucor)

Tuotantoyhtiö / Production House
Videolle

Ohjaaja / Director
Finn Anderson (VIdeolle)

Tuottaja / Producer
KP Wilkman, Tuomas Vuori

Graafinen suunnittelija / Graphic Designer
Hanna Valle