Vuoden Huiput

Grafian Vuoden Huiput on Suomen merkittävin markkinointiviestinnän ja muotoilun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Kilpailu järjestetään nyt 36. kerran. Tapahtumaan kuuluu kilpailu, palkintogaala, palkitut työt esittelevä näyttely sekä vuosikirja.

Kilpailussa on 18 sarjaa markkinointiviestinnän ja muotoilun eri osa-alueilta. Mukana on myös alle 29-vuotiaille tarkoitettu, ilmainen Nuoret luovat -sarja sekä kaksi täysin uutta sarjaa: Pakkausmuotoilu ja Ulkomainonta.

Parasta suomalaista markkinointiviestintää ja muotoilua

Jokaista sarjaa tuomaroi neljä suunnittelualan ammattilaista. Ylituomari johtaa koko 64-henkisen tuomariston työskentelyä. Jokaisessa sarjassa jaetaan Kultahuippu ja Hopeahuippuja parhaille töille.

Vuoden Huiput 2015 -kilpailussa jaetaan Grand Prix -palkinto koko kilpailun parhaalle työlle. Ylituomari valitsee saajan Kultahuippujen joukosta. Kilpailussa menestyneet työt pääsevät mukaan kisaamaan Art Directors Club of Europessa muiden maiden parhaiden töiden kanssa.

Tavoitteet, tehtävät ja periaatteet

Tavoitteet, tehtävät ja periaatteet

1
Vuoden Huiput -tapahtuman tavoite on vahvistaa laadukkaan graafisen muotoilun ja mainonnan merkitystä suomalaisessa kulttuurissa ja taloudessa. Tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen.

2
Tavoitteiden saavuttamiseksi on luotu laaja markkinointiviestinnän ja muotoilun alueen kattava, vuosittain järjestettävä Vuoden Huiput -kilpailu, kilpailutöistä koottu näyttely sekä työt esittelevä vuosikirja.

3
Kilpailun tehtävä on tuoda yhteiseen tarkasteluun suomalaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun parhaat työt. Kilpailun tarkoitus on koota yhteen myös suomalaiset suunnittelijat keskustelemaan suunnittelutyön näkymistä, arvioimaan kilpailutöitä ja palkitsemaan niitä.

4
Näyttelyn tehtävä on esitellä edellisen vuoden parhaat työt suunnittelijoille, suunnittelutoimistoille, alan opiskelijoille, asiakkaille, tiedotusvälineille ja suunnittelusta kiinnostuneille.

5
Vuosikirjan tehtävä on dokumentoida näyttelyyn valitut ja palkitut työt, esitellä niiden tekijät sekä välittää julkisuuteen kilpailun tuomaristojen näkemykset töiden tasosta, arviointiperusteista ja esille nousseista kehityssuunnista.

6
Kilpailuun osallistuvien töiden arvioinnissa ja palkitsemisessa on noudatettava perusteellisesti harkittuja periaatteita ja eettisesti arvostettavia menettelytapoja sekä ammatillisesti korkeita laatuvaatimuksia. Tuomariston jäsen on jäävi osallistumaan oman tai toimistonsa työn arviointiin.

7
Palkitsemisen tavoite on valita kilpailutöiden joukosta ehdottomasti parhaat työt, jotka ovat esimerkillisiä luovuuden, omaperäisyyden, esitystavan, sisällön ja muotoilun osalta.

8
Kilpailun tuomaristot on valittava markkinointiviestinnän ja muotoilun parhaista voimista, ammatissaan menestyneistä ja ammattikuntansa keskuudessa yleistä arvostusta nauttivista suunnittelijoista ja tekijöistä.

9
Vuoden Huiput -tapahtuma toteutetaan yhteistyössä suunnittelijoiden kanssa. Tapahtuman tarkoitus on edistää markkinointiviestinnän suunnittelijoiden, graafisten suunnittelijoiden, muotoilijoiden, kuvittajien, valokuvaajien, ohjaajien ja muiden alalla toimivien keskinäistä yhteistyötä.

10
Tapahtuman rahoitus perustuu osallistumismaksujen lisäksi alan eri toimijoiden kanssa tehtyihin yhteistyösopimuksiin sekä vuosikirjan myyntiin ja julkaisumaksuihin.

11
Vuoden Huiput -tapahtuman organisoinnista vastaa Grafia ry:n hallitus sekä tehtävään huolellisesti valitut luottamus- ja toimihenkilöt tapahtuman tavoitteiden, periaatteiden ja sääntöjen pohjalta