Nissan NISMO Watch

Nissan NISMO Watch

Nissanin pyytäessä markkinoimaan NISMO-urheiluautobrändiään, me TBWA\Helsingissä emme tyytyneet tavanomaiseen kampanjaan, vaan loimme tuotteen. NISMO Watch –älykello yhdistää auton, ajajan sekä tämän sosiaaliset verkostot. Konsepti testattiin Kickstarter-tyyliin kuluttajilla ja medialla maailmanlaajuisesti ja se keräämä valtava huomio vakuutti Nissanin tuotteen tuotantoon siirtämisestä.

Ensivilkaisun ei pidä antaa hämätä. Ensimmäinen vuoden Huiput Grand Prix ei mennyt muotoilutuotteelle tai tekniselle innovaatiolle, vaikka Nissan Nismo Watch on toki noita molempia. Ennen kaikkea se kuitenkin on loistavaa markkinointiviestintää. Nissan Nismo Watch on idea älykellosta, joka yhdistää urheiluauton ja ajajan toisiinsa. Se on nimenomaan idea, samalla tavoin kuin automerkkien konseptimallit. Olennaista ei ole se, tuleeko malli joskus tuotantoon vai ei. Olennaista on mitä konsepti kertoo brändistä, kuinka paljon se kiinnostaa yleisöä ja mediaa ja mitä siitä puhutaan. Tämä kiinnosti ja tästä puhuttiin. Nissan Nismo Watchia voi hyvin pitää viraali-ideana. Vitsivideon sijaan suunnittelijat ovat panostaneet muodon ja ominaisuuksien dramaturgiaan. Innovatiivisesta brändiä rakennetaan tehokkaimmin olemalla innovatiivinen.

Työhön osallistuneet henkilöt / tahot

Suunnittelutoimisto / Design Agency
TBWA\Helsinki
Asiakas / Client
Nissan Europe
Creative Director
Sami Thessman (Helsinki), Rudi Anggono (Pariisi)
Senior Designer
Daniel Julier (Helsinki)
Projektijohtaja / Project Manager
Nana Paija (Helsinki), Celina Eude (Pariisi), Eva Gotteland (Pariisi)
Strategiajohtaja / Strategy Manager
Sami Viitamäki (Helsinki)
Leikkaaja / Editor
Altti Sjögren (Helsinki)
Tekninen suunnittelija / Technical Designer
Juhana Hokkanen (Helsinki)